Kiedy pierwszy raz w 2005 roku odwiedziłem tor Nurburgring, byłem na tyle stremowany i podekscytowany że po wjechaniu na tor, na nic nie zwracałem szczególnej uwagi. Jechałem na czuja za innymi kierowcami. Jeżeli dodamy do tego moje zerowe doświadczenie torowe oraz brak znajomości toru, to prawdziwy cud, że dojechałem cały a wraz ze mną moja Honda Civic Type R.

Od tamtego czasu minęło już 14 lat a ja właśnie wróciłem z kolejnego mojego wyjazdu na tor Nurburgring (18-22 kwietnia 2019 r). Ponieważ nie ma żadnego briefingu dotyczącego bezpieczeństwa na torze oraz to że każdy! może wjechać na Nordschleife po wykupieniu biletu, przedstawię Ci 11 głównych zasad, które obowiązują wszystkich wjeżdżających na tor w sesjach publicznych. Warto je poznać aby przejażdżka tym najpiękniejszym a zarazem najtrudniejszym torem na świecie była dla Ciebie niezapomnianym przeżyciem!

#1 Telefon alarmowy na torze – 0 800 0302 112

Pierwszą i najważniejsza rzecz, to zapisz sobie ten numer w swoim telefonie. W razie wypadku czy awarii musisz dzwonić tylko pod ten numer.

#2 Pomiar czasu jest zabroniony. W czasie jazd turystycznych chodzi głównie o radość z jazdy a nie o jak najlepszy czas przejazdu.


Okrążenie Nordschleife którym jeździ się w czasie Jazd Turystycznych nazywane jest BTG (Bridge to Gantry) czyli od mostu do bramy.
Mimo że oficjalnie pomiar czasu jest zabroniony, to każdy chce poznać ile zajęło mu przejechanie okrążenia. Można robić to na piechotę stoperem ale lepszym rozwiązaniem są aplikacje do pomiaru czasu. Ja używam Harry`s Lap Timer. Wykrywa ona po sygnale GPS kiedy przejeżdżasz koło mostu a kiedy kończysz rundę na bramie. Poznajesz swój cały czas przejazdu, prędkości osiągane na torze oraz czas w każdej sekcji. Telefon może znajdować się w uchwycie lub gdziekolwiek w samochodzie. Ważne, aby sygnał GPS był wystarczający do pomiarów. Nie przejmujesz się niczym tylko jedziesz po torze swoim tempem.

Pamiętaj zawsze, że jazda ma Ci dawać przyjemność. Rywalizację zostaw na Trackday`e które również są organizowane na Północnej Pętli.

Czas okrążenia w aplikacji HarrysLapTimer

#3 Wyprzedzanie z prawej strony jest zabronione!
Wyprzedzaj tylko lewą stroną

Wyprzedzanie z lewej strony bierz na poważnie, jeżeli nie będziesz tego przestrzegać zostaniesz ukarany i dostaniesz zakaz jazdy na cały dzień. Przykład masz poniżej na filmie.

Podczas jazdy po torze, przede wszystkim patrz w lusterka!! Samochody potrafią znaleźć się koło Ciebie tak nagle, że nawet nie zorientujesz się, kiedy to się stało. Jeżeli widzisz, że zbliża się dużo szybsze auto, zjedź na prawo i włącz prawy kierunkowskaz. To bardzo pomaga szybszemu kierowcy, bo wie że Ty go widzisz.
Na całym torze nie ma zakrętów na których używamy pierwszego lub drugiego biegu. Najniższy bieg który się używa to trójka.

#4 Na całym torze obowiązuje zakaz zatrzymywania

Jeżeli masz już wypadek, awarię samochodu lub wyciek płynów (olej lub płyn chłodniczy) zjedź na pobocze i udaj się za barierę bezpieczeństwa. W miarę możliwości ostrzeż nadjeżdżających kierowców i zadzwoń na numer alarmowy. Obowiązuje zakaz dalszej jazdy, nie wolno też zawracać lub cofać.

Co jakiś czas bariera na torze ma kolor pomarańczowy. Za nią jest tzw. strefa bezpieczeństwa. Oznacza to, że możesz tam wjechać, schować samochód a sam bezpiecznie wysiąść.

Sekcja Hatzenbach
Strefa Bezpieczeństwa za pomarańczową barierą w sekcji Hohe Acht

#5 Żółta flaga – miejsce niebezpieczne!

Jeżeli zauważysz żółtą flagę zwolnij, nie wyprzedzaj innych pojazdów, włącz światła awaryjne, jedź maksymalnie 50km/h. Często w miejscach gdzie rozlany był olej stoi znak który o tym informuje. Miejsce to z reguły posypane jest specjalnym sorbentem. Zachowaj w takich miejscach szczególną ostrożność.

Obsługa toru sygnalizuje o niebezpieczeństwie żółtą flagą.

#6 Zabronione jest driftowanie w czasie jazd publicznych.

#7 Obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów z emisją hałasu przekraczającą 130dB

Na torze są rozmieszczone mikrofony mierzące głośność, więc nie da się oszukać obsługi toru. Jeżeli przekroczysz limit głośności, dostaniesz zakaz dalszej jazdy. Dotyczy to samochodów i motocykli. Można „ratować się” np. takim rozwiązaniem jak poniżej ” Db Reducer ” czy inaczej Silencer 🙂

Akrapovic Db Reducer

#8 Zabronione jest robienie zdjęć i filmowanie przejazdu po torze

Obsługa na bramkach czasami patrzy czy masz zainstalowaną kamerę do nagrywania przejazdu. Żebyś mógł wjechać na tor, każą Ci zdemontować kamerę.

Są sytuacje, że uda się wjechać, wszystko zależy od ludzi i natężenia ruchu. W świąteczny weekend na którym byłem ostatnio, z uwagi na duży ruch nie zwracali wogóle na to uwagi. Sam robiłem zdjęcia tuż przy szlabanach. Widoczny znak za bramkami mówi wszystko 😉

Bramki wjazdowe na tor

#9 Zapinaj pasy bezpieczeństwa, również na tylnych siedzeniach

W samochodzie podczas okrążenia może jechać kilka osób, nie tylko kierowca. Nie ma obowiązku posiadania kasków. Zdrowy rozsądek podpowiada założenie kasku do samochodów posiadających klatkę bezpieczeństwa lub rollbar. Polecam zakładanie kasku za każdym razem, nawet do normalnego samochodu bez klatki. Nurburgring to przecież tor wyścigowy, choć oficjalnie jest „tylko” publiczną drogą jednokierunkową. Sam również staram się zakładać kask choć muszę przyznać uczciwe że nie zawsze.

#10 Motocykle muszą mieć włączone światła a motocykliści muszą posiadać ubranie ochronne i kask

Nie można jeździć quadami, skuterami lub pojazdami które nie osiągają 60km/h.

#11 Na torze obowiązują przepisy niemieckiego rozporządzenia w sprawie ruchu drogowego (StVO)

  • Każdy kierowca jest zobowiązany do posiadania swojego prawa jazdy i dokumentu rejestracyjnego pojazdu.
  • Przed jazdą po torze pojazdy zostaną sprawdzone pod kątem zgodności z niemieckimi przepisami dotyczącymi ruchu drogowego (StVZO).
  • Kierowcy pojazdów niezarejestrowanych w Niemczech muszą posiadać dowód ubezpieczenia.
  • Tylko pojazdy zgodne z niemieckimi przepisami o ruchu drogowym (StVZO) mogą poruszać się po Nordschleife. Użytkownicy muszą jechać wolno na odcinkach toru , które są oznaczone jako roboty drogowe. Na tych odcinkach należy przestrzegać ograniczeń prędkości.

Na tor możesz wjechać każdym zarejestrowanym samochodem
/osobowym, suv, van, kombi, kamper, samochód dostawczy a nawet autobus/ Obsługa wpuszcza bardziej nietypowe pojazdy wg własnego uznania. Przy dużym ruchu w weekendy, pojazd typu bus może nie zostać wpuszczony ale już w sesji wieczornej w tygodniu wjedzie bez problemu.

Jeżeli chodzi o sprawdzanie pojazdu odnośnie przepisów niemieckiego ruchu drogowego to przed rundą obsługa toru przy szlabanach, zwracają uwagę, czy samochód posiada przednią tablicę rejestracyjną. Jeżeli jej nie masz to aby wjechać na tor, każą Ci ją założyć, dadzą nawet taśmę do jej umocowania. Czasami oczywiście uda się wjechać bez tablicy.

Porządkowi na parkingu, szczególnie ci przy zjeździe z toru, patrzą na wygląd zewnętrzny auta. Jeżeli masz jakieś wgniecenia, otarcia na samochodzie którym chcesz jeździć po Ringu, to lepiej to wszystko napraw i zamaskuj w Polsce. Możesz zostać poproszony o wyjaśnienie, czy coś się stało w czasie okrążenia bo masz uszkodzony samochód – sugestia że miałeś obcierkę o bariery które uszkodziłeś. Obciążą wtedy Ciebie za naprawę uszkodzonej infrastruktury toru. Tanio w takim przypadku niestety nie jest. Po co niepotrzebnie się stresować i tłumaczyć.

Podsumowanie

Nordschleife to nie tylko najpiękniejszy tor na świecie, nosi on też przydomek „Zielone Piekło”. Zdradliwe hopy, „ślepe zakręty” i różne czynniki odpowiadające za przyczepność na torze sprawiają, że przejazd nawet dla profesjonalistów staje się bardzo wymagającym wyzwaniem. Szczególnie początkujący kierowcy muszą bardzo uważać na torze.

Pamiętaj że Północna Pętla nie jest nowoczesnym torem wyścigowym, ale najpiękniejszą na świecie jednokierunkową drogą publiczną (bez ograniczeń prędkości). Dlatego pamiętaj: unikaj ryzyka i stosuj się do wszystkich powyższych zasad.

” Na Nurburgringu nie zaimponujesz nikomu, a możesz ośmieszyć się przed wszystkimi”

Łukasz Formella