Kiedy pierwszy raz w 2005 roku odwiedziłem tor Nurburgring, byłem na tyle stremowany i podekscytowany że po wjechaniu na tor, na nic nie zwracałem szczególnej uwagi. Najbardziej myślałem o tym, żeby nie rozbić samochodu którym musiałem wrócić na kołach do Polski. Jeżeli dodamy do tego moje zerowe doświadczenie torowe oraz brak znajomości toru, to cud że dojechałem cały / ja i mój samochód /.

Dzisiaj taki wyjazd na tor nie jest już niczym szczególnym. Mamy szybkie nowoczesne samochody, dojazd autostradami też nie stanowi już problemu. Sam tor staje się coraz bardziej popularny wśród Polaków. Zasady i wymogi które obowiązują na torze spisane są na tablicy przy punkcie sprzedaży biletów, ale wiadomo, nikt prawie tego nie czyta. Każdy chce jak najszybciej wjechać na swoje pierwsze okrążenie. Ponieważ nie ma żadnego briefingu dotyczącego bezpieczeństwa na torze oraz to że każdy! może wjechać na Nordschleife po wykupieniu biletu, przedstawiam 11 głównych zasad, które obowiązują wszystkich wjeżdżających na tor w sesjach publicznych. Warto je poznać aby przejażdżka tym najpiękniejszym a zarazem najtrudniejszym torem na świecie była dla Ciebie niezapomnianym przeżyciem.

Główne Zasady I Wymogi Których Należy Przestrzegać Na Torze NURBURGRING:

Telefon alarmowy na torze – 0 800 0302 112

Pierwszą i najważniejsza rzecz to zapiszcie go w swoim telefonie. W razie wypadku czy awarii należy dzwonić pod ten numer.

#1 Pomiar czasu jest zabroniony. W czasie jazd turystycznych chodzi głównie o radość z jazdy a nie o jak najlepszy czas przejazdu.


Odnośnie mierzenia czasu przejazdu BTG (Bridge to Gantry). Oficjalnie pomiar czasu jest zabroniony. Każdy chce mimo to poznać swój czas przejazdu. Rozwiązaniem jest aplikacja do pomiaru czasu np: Harry`s Lap Timer, która sama wykryje po sygnale GPS kiedy przejeżdżacie koło mostu a kiedy kończycie rundę na bramie. Poznacie swój cały czas przejazdu oraz czas w każdej sekcji. Telefon może znajdować się w uchwycie lub gdziekolwiek w samochodzie, byle sygnał GPS był wystarczający do pomiarów.

#2 Wyprzedzanie z prawej strony jest zabronione!
Wyprzedzamy tylko lewą stroną. Łamanie tej zasady jest karane.

Wyprzedzanie z lewej strony bierzcie na poważnie, jeżeli nie będziecie tego przestrzegać możecie dostać zakaz jazdy na cały dzień. Przykład macie poniżej na filmie.

Podczas jazdy po torze, przede wszystkim patrzcie w lusterka!! Samochody potrafią znaleźć się koło was tak nagle, że nawet się nie zorientujecie, kiedy to się stało. Jeżeli widzicie, że zbliża się dużo szybsze auto, zjedźcie na prawo a najlepiej włączcie prawy kierunkowskaz. To bardzo pomaga kierowcy który Was wyprzedza, bo wie że Wy go widzicie.
Na całym torze nie ma zakrętów na których używamy pierwszego lub drugiego biegu. Najniższy bieg to trójka. Też warto to mieć na uwadze.

#3 Na całym torze obowiązuje zakaz zatrzymywania.

Jeżeli już macie wypadek lub awarię samochodu, należy zjechać na pobocze, udać się za barierę bezpieczeństwa. W miarę możliwości ostrzec nadjeżdżających kierowców i zadzwonić na numer alarmowy. Obowiązuje zakaz dalszej jazdy, nie wolno też zawracać lub cofać. Co jakiś czas na torze bariera ma kolor pomarańczowy. Za nią jest tzw. strefa bezpieczeństwa. Oznacza to, że możecie tam wjechać, schować samochód a sami bezpiecznie wysiąść.

Sekcja Hatzenbach
Strefa Bezpieczeństwa za pomarańczową barierą w sekcji Hohe Acht

#4 Żółta flaga – miejsce niebezpieczne, zakaz wyprzedzania, prędkość maksymalna 50km/h.

#5 Zabronione jest driftowanie w czasie jazd publicznych.

#6 Obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów z emisją hałasu przekraczającą 130dB

Na torze są rozmieszczone mikrofony mierzące głośność, więc nie da się oszukać obsługi toru. Jeżeli przekroczycie limit głośności, również dostaniecie zakaz dalszej jazdy. Można „ratować się” np takim rozwiązaniem 🙂

Akrapovic DB Reducer

#7 Zabronione jest robienie zdjęć i filmowanie przejazdu po torze

Obsługa na parkingu a szczególnie Ci przy szlabanach, zwracają uwagę czy samochód posiada przednią tablicę rejestracyjną oraz czy macie zainstalowaną kamerę do nagrywania przejazdu. Żeby wjechać na tor, każą Wam założyć tablicę a kamerę będziecie musieli schować. Czasami oczywiście uda się wjechać bez tablicy lub z kamerą.

#8 Należy zapiąć pasy bezpieczeństwa, również na tylnych siedzeniach

W samochodzie może jechać kilka osób, nie tylko kierowca. Nie ma obowiązku posiadania kasków. Wyjątkiem są samochody posiadające klatkę bezpieczeństwa, tu zdrowy rozsądek podpowiada założenie kasku.

#9 Motocykle muszą mieć włączone światła a motocykliści muszą posiadać ubranie ochronne i kask

Nie można jeździć quadami, skuterami lub pojazdami które nie osiągają 60km/h.

#10 Na torze obowiązują przepisy niemieckiego rozporządzenia w sprawie ruchu drogowego (StVO).

  • Każdy kierowca jest zobowiązany do posiadania swojego prawa jazdy i dokumentu rejestracyjnego pojazdu.
  • Przed jazdą po torze pojazdy zostaną sprawdzone pod kątem zgodności z niemieckimi przepisami dotyczącymi ruchu drogowego (StVZO).
  • Kierowcy pojazdów niezarejestrowanych w Niemczech muszą posiadać dowód ubezpieczenia.
  • Tylko pojazdy zgodne z niemieckimi przepisami o ruchu drogowym (StVZO) mogą poruszać się po Nordschleife. Użytkownicy muszą jechać wolno na odcinkach toru , które są oznaczone jako roboty drogowe. Należy przestrzegać ograniczeń prędkości na tym odcinku.

Na tor możemy wjechać każdym zarejestrowanym samochodem. Może to być suv, van, kombi, kamper, samochód dostawczy a nawet autobus.

Porządkowi na parkingu, szczególnie ci przy zjeździe z toru, patrzą na stan auta, więc jeżeli macie jakieś wgniecenia, otarcia na samochodzie którym chcecie jeździć po Ringu, to lepiej to wszystko naprawić i zamaskować w Polsce. Możecie zostać poproszeni o wyjaśnienie co się stało w czasie okrążenia bo macie uszkodzenia na samochodzie – sugestia że mieliście obcierkę o bariery które uszkodziliście a więc trzeba będzie je naprawić czyli zapraszamy do kasy 🙂 A tanio niestety nie będzie w takim przypadku. Po co niepotrzebnie się stresować i tłumaczyć.

Podsumowanie

Nordschleife to nie tylko najpiękniejszy tor na świecie, nosi on też przydomek „Zielone Piekło”. Zdradliwe hopy, „ślepe zakręty” i różne czynniki odpowiadające za przyczepność na torze sprawiają, że przejazd nawet dla profesjonalistów staje się bardzo wymagającym wyzwaniem. Początkujący kierowcy na torze muszą szczególnie uważać. Najniebezpieczniejsze sekcje zawsze są oznakowane biało czerwonymi bandami.

Północna pętla nie jest nowoczesnym torem wyścigowym, ale najpiękniejszą na świecie jednokierunkową drogą publiczną (bez ograniczeń prędkości). Dlatego zawsze unikaj ryzyka i stosuj się do powyższych zasad.

” Na Nurburgringu nie zaimponujecie nikomu, a możecie ośmieszyć się przed wszystkimi”

Łukasz Formella